0912 383 9648
021 8880 37 14
منوی کافه آنسو به همراه قیمت رزرو آنلاین میز در کافه
در کارگاه‌های سفالگری آنسو چه می‌گذرد؟
گزارش کارگاه سفالگری از زبان مربی سفال آنسو:

در کارگاه‌های سفالگری آنسو چه می‌گذرد؟

عصر یک روز پاییزی فرصتی پیش آمد تا پای صحبت‌های یکی از مربیان بسیار خوب سفالگری آنسو به نام خانم مریم خسروی بنشینم. مریم فارغ‌التحصیل رشته صنایع دستی است و از همان دوران دانشجویی علاقمند به سفال شده است. او ازسفال برایمان گفت و اینکه چه تاثیرات مثبتی بر زندگیش داشته است. دوست دارید بیشتر درباره سفالگری آنسو بدانید؟ در ادامه مطلب همراهمان باشید.

سفالگری بر جان و روح آدمی تاثیراتی شگرف دارد و می‌تواند به عمق لایه‌های جان انسان نفوذ کند. در این گفتگو درباره سفال و تاثیر آن در زندگی مریم صحبت کردیم. از آنجا به سفالگری رایگان و کارگاه‌های آموزشی سفال در آنسو رسیدیم و اطلاعات بسیار خوبی در مورد آن‌ها به دست آوردیم. در ادامه مطلب شما را دعوت می‌کنم که این مصاحبه را بخوانید.

مریم جان از خودت بگو و چرا به سفالگری علاقمند شدی؟

من متولد تیرماه 67، فارغ التحصیل رشته صنایع دستی از دانشگاه تهران هستم. از همان دوران دانشجویی واقعا علاقمند به رشته‌ام بودم. ما در دانشگاه کارگاه‌های کار با چوب، فلز، شیشه، جواهرسازی، سفالگری را گذراندیم که من در دو سال آخر به خاطر علاقه‌ام به سفال در دانشگاه، تخصصی سفال کار کردم و بعد از آن لعاب‌کاری را یاد گرفتم. بعد از آن در جاهای مختلف سفال را آموزش دادم اما از مرداد 97 وارد خانه فرهنگی آنسو شدم و آموزش سفال را به صورت جدی شروع کردم.

سفالگری

سفالگری در محیط آرام و فرهنگی آنسو با حضور مربیان مهربان و باحوصله صورت می‌گیرد

 

فکر می‌کنید سفال چه تاثیری در زندگی‌ات داشته است؟

سفال برای من کاملا پر از انرژی مثبت است. اولین نکته جالبی که من در مورد سفال یاد گرفتم این بود که سفال تنها هنر اصیل ایرانی است که 4 عنصر اصلی (آب، خاک، باد، آتش) در آن به کار رفته است، چهار عنصر همراه با هم کمک می‌کنند که در نهایت سفال آماده شود. در کنار این موضوع، وقتی گل سفالگری به کمک چرخ حول محورش می‌چرخد، سفالگر را محو خودش می‌کند. تمام این موارد به نظر من خیلی زیباست و انرژی بسیاری با خودش به همراه می‌آورد و باعث تاثیر مثبت بر افراد می‌شود.
نکته‌ی جالب دیگر، اینکه انسان از خاک به وجود آمده است و این وابستگی بین انسان و خاک در سفالگری مشهود است.

آیا مراجعه کنندگان یا هنرجوها هم از تاثیر مثبت سفالگری صحبت می‌کنند؟

به شدت، هر هنرجو یا فردی که برای اولین بار پشت چرخ سفال می‌نشیند، این جمله را گفته که چقدر انرژی خوب از سفالگری گرفته و این جمله را من بسیار شنیده‌ام. حتی بسیاری از افراد برای مدیتیشن، از سفالگری کمک می‌گیرند تا روحشان آرام شود.

در آنسو، مراجعه‌کنندگان می‌توانند رایگان سفالگری کنند؟

خانه فرهنگی آنسو به عنوان اولین کافه سفال ایران طرحی را با نام سفالگری رایگان ایجاد کرده است که تمام مراجعه‌کنندگان بدون هیچ شرایط خاصی می‌توانند سفالگری را از نزدیک تجربه کنند و از کار با آن لذت ببرند.
آنسو در این طرح این امکان را فراهم کرده است که مراجعه‌کنندگان بدون پرداخت هزینه‌ای پای چرخ سفالگری می‌نشینند و با کمک من، ندای عزیز، ریحانه عزیز و سایر همکاران عزیز به سفالگری مشغول می‌شوند و می‌توانند شیء مورد نظر خود را بسازند. این تجربه خیلی برای افراد لذت‌بخش است چرا که می‌توانند سفال را با دستان خود بسازند و در پایان داخل کوره قرار دهند و بعد از پخته شدن آن را همراه خود ببرند.

کلاس‌های سفالگری خانه فرهنگی آنسو به چه صورت است؟

خانه فرهنگی آنسو برای آن دسته از افرادی که قصد دارند به صورت اصولی و حرفه‌ای سفال را یاد بگیرند دوره‌های مخصوص سفالگری را تشکیل داده است. آموزش در کارگاه‌هایی تحت عنوان کارگاه آب و کارگاه آتش صورت می‌گیرد. در کارگاه آب آموزش‌ سفالگری دستی و سفالگری با چرخ آموزش داده می‌شود و کارگاه آتش مخصوص لعاب‌کاری و سایر تکنیک‌ها می‌باشد. دوره‌ها نیز به صورت خصوصی هستند.

در آنسو چند کارگاه‌ آموزش سفالگری داریم؟

کارگاه‌های آموزشی سفال در کارگاه آب به چند صورت است. که در ادامه توضیح می‌دهم.

این دوره در کل 4 ترم است که هر ترم 4 جلسه دو ساعته است. در این دوره، بنیان سفالگری و مرکز کردن، ساخت استوانه با ضخامت یکسان، غلاژ کشیدن، به صورت کامل آموزش داده می‌شود که هنرجو در پایان می‌تواند شیء مورد نظر خود را بسازد.


سفالگری با چرخ

برخی سفال‌ها با تکنیک برجسته‌سازی ساخته می‌شوند

 

سفالگری با چرخ

تکنیک‌های برجسته‌سازی و مشبک‌کاری که در ترم‌های بالاتر هنرجو می‌تواند کار کند

این دوره 2 ترم است که طی آن همه تکنیک‌های اسلب، کویل، پینچ، ترکیبی آموزش داده می‌شود. هنرجویان در این دوره بدون دخالت چرخ و تنها با دست یاد می‌گیرند چگونه اشکال سفالی بسازند.
تکنیک‌های برجسته‌سازی، مشبک‌کاری نیز هر کدام طی 2 ترم تشکیل می‌شود و هنرجو می‌تواند آن‌ها را یاد بگیرد.



تکنیکهای دستی سفال

تکنیک‌های دستی تنها با دست و بدون دخالت چرخ انجام می‌شود


تکنیک دستی سفال

تکنیک ترکیبی جزو یکی از تکنیک‌های دستی آموزش سفال می‌باشد

آموزش سفالگری برای کودکان به چه صورت است؟

آموزش سفال برای کودکان در کارگاهی تحت عنوان کارگاه آتش صورت می‌گیرد. در این کارگاه آموزش سفالگری طی 5 ترم است. کودکان سفالگری را از پایه تا سفالگری با چرخ یاد می‌گیرند.
کارگاه‌های سفالگری کودکان به خلاقیت آنها کمک بسیاری می‌کند همچنین برای قوی شدن دست کودکان، تخلیه انرژی، وابستگی به هنر ایرانی از کودکی و... موثر است.
ضمنا در آنسو جمعه‌ها صبح را به سفالگری رایگان کودکان اختصاص داده‌ایم. خانواده‌های عزیز می‌توانند برای میل کردن صبحانه به کافه آنسو تشریف بیاورند و کودکان خود را برای آموزش سفالگری رایگان به ما بسپارند.

سفالگری کودکان

سفالگری قدرت تمرکز کردن کودکان را بسیار بالا می‌برد

 

کلاس‌ها در چه روزهایی برگزار می‌شود؟

همه روزه کلاس داریم که به صورت توافقی با هنرجو روز و ساعت را هماهنگ می‌کنیم.
همیشه حتی روزهای تعطیل از ساعت 17:00 تا 21:00 در خدمت مراجعه‌کنندگان عزیز برای سفالگری رایگان هستیم.

هنرجوها چه وسایلی لازم هست به همراه داشته باشند؟

هیچ وسیله‌ای، ما در اینجا تمام مواد و ابزار را در اختیار هنرجوها قرار می‌دهیم و با چای و قهوه نیز از هنرجوهای آنسو پذیرایی می‌کنیم.

1397/09/07, 10:27

نظرات شما
  
آخرین پست‌های ما در اینستاگرام
آدرس: خ ویلا، خ ورشو، پ 11
تلفن: از شنبه تا پنجشنبه از 11 تا 20: خانم فاطمه حسینی:
0912 383 9648

سایر زمان‌ها:
021 8880 3714
11,874 نفـــــــر عضـو باشگــاه مشتریــــان آنســــو هســــتند.
هم‌اکــــــنون عضــــــــــــــــــو شویــــــــــــــــــــد

مه روشن میان اختران پنهان نمی‌ماند، میان شاخه‌های گل مشو پنهان که پیدایی
Ansoo English Page
© 2024 AnsooCafe All rights reserved.
طراحی سایت و CRM: همورا