0912 383 9648
021 8880 37 14
منوی کافه آنسو به همراه قیمت رزرو آنلاین میز در کافه
آب دوغ خیار

آب دوغ خیار

آب دوغ خیار یکی از میان‌وعده‌های سنتی ایرانی است که از قرن‌ها پیش در روزهای گرم سال در بسیاری از خانه‌ها، آماده و میل می‌شده است. آنسو نیز در منوی تابستانه خود این غذای خوشمزه را جای داده است.

هوا کم‌کم گرم می‌شود و بسیاری از مهمانان آنسو دوست دارند وعده‌های غذایی سبک و خنک را امتحان کنند. یکی از این وعده‌ها «آب دوغ خیار» است. این غذای سنتی با ماست، گردو، سبزی‌های معطر، خیار، کشمش و... تهیه می‌شود و آن‌را با تکه‌های یخ، سردتر می‌کنند تا خنکی بیشتری به بدن برساند. در اینجا بیشتر درباره این غذای خنک بخوانید.

 

چرا آب دوغ خیار؟

آب دوغ خیار سرشار از پروتئین، ویتامین و بسیار انرژی است و می‌تواند علاوه بر میان‌وعده، به عنوان یک غذای کامل نیز میل شود. تقریبا تمام اقوام ایرانی از گذشته آب دوغ خیار را می‌شناسند و آن‌‌را برای رفع عطش در فصل‌های گرم سال میل می‌کنند. آب دوغ خیار به دلیل داشتن موادی که طبع خنک دارند مانند خیار و ماست و موادی که طبع گرم دارند مانند نعنا، گردو و کشمش در یک تعادل عالی از نظر ترکیب مواد غذایی است و می‌تواند در عین حال که بدن را خنک می‌کند از بروز سردی جلوگیری کند. از سوی دیگر آب دوغ خیار آب مورد نظر بدن را تامین می‌کند و نمی‌گذارد که در فصل گرما کم آبی، به بدن‌تان لطمه بزند.

آب دوغ خیار در حیاط کافه آنسو

آب‌دوغ‌خیار یکی از میان‌وعده‌های بسیار خوشمزه تابستانی است که لذت میل کردن آن، در حیاط سرسبز کافه آنسو دو چندان می‌شود

 

خواص هر کدام از اجزای آب دوغ خیار

همان طور که در بالا گفتیم، آب دوغ خیار از ترکیب چند ماده غذایی خوشمزه در کنار یکدیگر ساخته شده که هر کدام خواصی دارند. در ادامه بیشتر درباره عناصر اصلی گفته‌ایم.

  • ماست
    شاید بتوان گفت مهم‌ترین جز آب دوغ خیار، ماست است. ماست سرشار از پروتئین و ویتامین ب است، کلسیم و فسفر دارد و می‌تواند به درمان مسمومیت کمک کند. ماست خاصیت ضد سرطانی دارد و مصرف آن به طولانی شدن عمر کمک می‌کند.
  • خیار
    خیار دارای 95 درصد آب است و با این حال می‌تواند نیاز بدن به ویتامین کا را برطرف کند. جالب است بدانید که منشا رویش خیار هند بوده و این کشور هنوز هم یکی از بزرگترین ذخایر ژنتیکی خیار را در جهان دارد.
  • گردو
    گردو سرشار از امگا 3 است، برای مغز مفید است و می‎تواند سردی مواد غذایی را کاهش دهد. روغن گردو نه تنها ضرری ندارد بلکه برای بدن مفید است و دارای فسفر، منیزیم و آهن می‌باشد.
  • کشمش
    کشمش که از انگور خشک شده به دست می‌آید، دارای خواص آنتی اکسیدانی است، از سرطان جلوگیری می‌کند و می‌تواند قند خون را به شکل مناسبی متعادل کند. کشمش دارای انواع مختلفی است که از انگورهای گوناگون به دست می‌آید و آنهایی که با آفتاب خشک می‌شوند بسیار با ارزش‌تر و خوشمزه‌تر هستند.
  • نعنا
    گیاهی خوش عطر و پر خاصیت  است که می‌تواند مشکلات گوارشی را حل کند، سردی آب دوغ خیار را می‌گیرد و به کسانی که مشکل معده دارند کمک می‌کند تا بتوانند لبنیات مصرف کنند.

آب دوغ خیار سنتی

آب‌دوغ‌خیار میان‌وعده‌ای سبک و خنک در فصل تابستان

 

سرو آب دوغ با نان مخصوص

در کافه آنسو تلاش می‌شود آب دوغ را با نان مخصوص محلی سرو کنیم با این حال اگر این نان نباشد حتما از تاره‌ترین نان‌ها که برای مصرف آب دوغ، دلچسب‌تر هستند استفاده خواهیم کرد. با توجه به این موضوع، آبدوغ یک غذای کامل تلقی می‌شود که می‌توان آن‌را به عنوان میان وعده، ناهار و شام میل کرد.

 

اگر شما هم دوست دارید این غذای اصیل و خوش‌طعم ایرانی را امتحان کنید، هر روز در کافه آنسو به آدرس خیابان ویلا، خیابان ورشو، پلاک یازده منتظر دیدن روی ماه‌تان هستیم. آب دوغ فقط در فصل تابستان سرو می‌شود و هر چه سریع‌تر خودتان را به آنسو برسانید که این میان وعده خوشمزه فقط در فصل تابستان سرو می‌شود.

1395/04/08, 14:41

نظرات شما
  
آخرین پست‌های ما در اینستاگرام
آدرس: خ ویلا، خ ورشو، پ 11
تلفن: از شنبه تا پنجشنبه از 11 تا 20: خانم فاطمه حسینی:
0912 383 9648

سایر زمان‌ها:
021 8880 3714
11,874 نفـــــــر عضـو باشگــاه مشتریــــان آنســــو هســــتند.
هم‌اکــــــنون عضــــــــــــــــــو شویــــــــــــــــــــد

مه روشن میان اختران پنهان نمی‌ماند، میان شاخه‌های گل مشو پنهان که پیدایی
Ansoo English Page
© 2024 AnsooCafe All rights reserved.
طراحی سایت و CRM: همورا