0912 383 9648
021 8880 37 14
منوی کافه آنسو به همراه قیمت رزرو آنلاین میز در کافه
7 اهمیت سفالگری برای کودکان

7 اهمیت سفالگری برای کودکان

بچه‌ها هنگام تولد دارای خلاقیتی ذاتی هستند. آنها به صورت طبیعی نیاز به بیان و ابراز خود دارند و همان‌طور که رشد می‌کنند، این نیاز قوی‌تر می‌شود. اگر شما اجازه دهید آنها به این نیاز از طریق هنر پاسخ دهند، در بزرگسالی افرادی شادتر، توانمندتر و دارای نگاهی عمیق‌تر خواهند شد. سفالگری یکی از همین هنرهاست که فواید بسیاری برای کودکان دارد، در این مطلب بیشتر درباره این هنر بدانید.

کودک با هیجان می‌گوید نگاه کن، لاکپشت درست کردم. هر چقدر تلاش می‌کنید شباهتی بین لاکپشت و خورده گل‌های شکل نگرفته‌ای که به شما نشان می‌دهد، پیدا نمی‌کنید. اما این را می‌دانید چیزی که او درست کرده است نماد چیزی بیش از یک دستاورد سفالی است. کارگاه‌های سفال و سفالگری آنسو، کودک شما را برای جایی بیش از دنیای هنر آماده خواهد کرد. سفالگری می‌تواند عمق زندگی کودکان شما را با روش‌های مختلف افزایش دهد و به ارتقاء عزت نفس و بهبود مهارت‌های حرکتی آنها کمک کند. در این مطلب بیشتر از تاثیر سفالگری بر کودکان بخوانید.

 

1- خلاقیت و بیان خود

هنگامی که کودک شما به جای رنگ سبز همیشگی رنگ بنفش را برای لاک‌پشت سفالی‌ ساخته‌ی دست خود انتخاب می‌کند، یعنی خلاقیتی پشت این تصمیم بوده است. او احتمالا هیچ وقت یک لاک‌پشت بنفش را در حوضچه خانه پیدا نخواهد کرد، اما سفالگری به کودکان امکان می‌دهد تا فراتر از هنجارهای معمولی فکر کنند. چهره‌های متمرکز آنها در طول برگزاری کارگاه‌های سفالگری آنسو، نشان می‌دهد که خلاقیت آنها به طور کامل درگیر است. کودکان دایناسورهای خیالی را شکل می‌دهند و در تصورات‌شان آنها را زنده و رام خود می‌کنند، کاسه‌ها را می‌سازند و مهمانی‌ خیالی برای پریان دریایی برپا می‌کنند.
کودکان دوست دارند خودشان را بیان کنند و داشتن چیزی فیزیکی برای نشان دادن یا هدیه به دیگران، به آنها خلاقیت می‌بخشد. دانستن اینکه می‌توانند در محیطی ایمن قواعدی مانند: به این دست نزن، خودت را کثیف نکن و... را بشکنند. همچنین داشتن آزادی لازم برای انجام آنچه می‌خواهند، درب‌های زیادی را بر روی خلاقیت آنها باز می‌کند.
حضور در کارگاه‌های سفالگری کودکان در خانه فرهنگی آنسو، می‌تواند به آنها اطمینان دهد که ایده‌های خود را دنبال کنند و خودشان را به چالش بکشند. این باعث می‌شود کودکان در هنگام ساختن اشیای سفالی، سطح بالاتری از خود و تخیل‌شان را نشان دهند.

کارگاه سفال کودک و خانواده

ساختن رویا‌ها بسیار لذت بخش است به کودکانمان رویا پردازی را بیاموزیم

2- بهبود مهارت‌های حرکتی

همانطور که آنها یاد می‌گیرند چگونه خاک رس را دستکاری کنند، کشف خواهند کرد که دست آنها می‌تواند ابزار قدرتمندی باشد. به همین دلیل یکی دیگر از مزایای مرتبط با مهارت‌های حرکتی که از سفالگری حاصل می‌شود، بهبود یادگیری در نوشتن و اصطلاحا داشتن دست خطی خوش در کودکان است. خوانا و درست نوشتن نیز احتیاج به هماهنگی دست، چشم و نرمش کف دست دارد که در سفالگری به صورت نا‌خواسته هر دو حاصل می‌شود.
با توجه به نزدیک بودن جشنواره رمضان در خانه فرهنگی آنسو و زمان کوتاه باقی مانده تا شروع سال تحصیلی جدید، همین امروز بهترین زمان برای ثبت‌نام کودکان در کارگاه سفالگری آنسو است تا در سال جدید دیگر مشکل کمتری با مشق نوشتن داشته باشند.

 

3- بهبود عملکرد حسی

در کلاس سفالگری حس بویایی، بینایی و لامسه با خاک رس و گل درگیر و تحریک می‌شود. کودکان بر اساس مراحل توسعه و پیشرفت خود، اثر هنری را خلق می‌کنند و محیط امن کلاس سفالگری اجازه می‌دهد، بدون محدودیت رشد کنند.

کارگاه سفال کودکان

کودکان سفالگر از مهارت‌های حرکتی خوبی برخوردار خواهند شد

4- قدرت تفکر

گل‌بازی می‌تواند اولین درس برای کودکان باشد و آنها درک خواهند کرد که اعمال‌شان بر جهان خارج از خود تاثیرگذار خواهد بود. کم‌کم کودکان یاد می‌گیرند قبل از اقدام به هر کاری، فکر کنند. مثلا در کارگاه سفال وقتی کودکان گل را به دست می‌گیرند قبل از اینکه چیزی را با عجله و هیجان بسازند، چندین دقیقه گل را در دستان‌شان ورز می‌دهند و هم‌زمان با درکی از توانایی‌‌های خود، به چیزی که می‌خواهند بسازند فکر می‌کنند.

 

5- بالا رفتن عزت نفس

بازی با خاک و گل باعث می‌شود بچه‌ها با ماهیت اعداد و کلمات بیشتر آشنا شوند. این امر یادگیری را برای‌شان راحت‌تر می‌کند و در نهایت سبب شکل‌گیری اعتمادبه‌نفس در آنها می‌شود. بچه‌ها در ساخت چیزهایی که در ذهن دارند ممکن است اشتباه کنند اما این نکته که احساس می‌کنند می‌دانند چطور باید آن را درست کنند بسیار مهم است. کشف و دانستن راه‌حل مسئله موجب اعتماد به نفس‌شان می‌شود. مهم است که درک کنند می‌توانند مسئله را بدون دخالت والدین حل کنند و یا از لحظات شکست‌شان یاد بگیرند. تمام این فرایند‌ها به عزت نفس آنان و رویکردشان نسبت به مسائل و مشکلات، بسیار کمک خواهد کرد.

سفالگری کودکان

روزهای شاد و متفاوت در کارگاه سفالگری کودکان

6- اثرات آرام بخش

اگر یک کودک دچار اضطراب و یا مشکلاتی مانند عدم تمرکز باشد، سفالگری به طور چشم‌گیری به آنها کمک خواهد کرد. آنها می‌توانند به مرور زمان برای مدت طولانی بر روی کار تمرکز کرده و انرژی خود را کنترل کنند و این سبب تسکین اضطراب آنها می‌شود. حتی کودکان مبتلا به افسردگی می‌توانند با سفالگری بهبود یابند، زیرا با سفالگری فعالیتی را دنبال می‌کنند که خروجی آن بیانگر احساسات و یا مسائلی درباره خودشان است و نتیجه آن زود آماده می‌شود. سفالگری در سراسر دنیا، نه تنها برای کمک به کودکان، بلکه به عنوان یک درمان برای بزرگ‌سالان نیز شناخته شده است. در واقع طبیعت خاک رس شفا‌دهنده و آرام‌بخش است و برای کمک به مردم در تمام سنین مورد استفاده قرار می‌گیرد.
ما در کارگاه سفالگری آنسو همه روزه شاهد لذت بردن افراد و کودکانی هستیم که از اولین تجربه سفالگری خود با شور و اشتیاق صحبت می‌کنند و برای تمام این هنرجویان دریافت حس آرامش در زمان سفالگری کاملا مشهود بوده است.

 

7- پیروی از دستورالعمل‌ها

قوانین و دستورالعمل‌ها در کارگاه سفالگری در راستای نکات بهداشتی و ایمنی مهم هستند. با این حال، قوانین برای کارگاه سفالگری کودکان بسیار آسان است. روش‌های ساده برای درک این امر، کودکان را قادر می‌سازند مسئولیت اقدامات خود را پذیرفته و مسئولیت‌پذیری را یاد بگیرند. دادن ابزار‌های بی‌خطر به کودکان، همانند ابزارهایی که بزرگ‌سالان با آنها کار می‌کنند، باعث می‌شود کودکان احساس کنند جدی‌تر گرفته شده‌اند و این امر خود انگیزه‌ای برای آنها خواهد بود. همچنین این کار به آنها کمک می‌کند که ابزار را بشناسند و با آداب کار در کارگاه و محیط‌های خارج از خانه آشنا شوند. در کلاس سفالگری هیچ نمره‌ای وجود ندارد و ما محیطی امن برای کودکان خواهیم داشت تا بدون فشار، بیاموزند.

استفاده از ابزار های بی خطر در سفالگری کودکان

دستان کودکان‌تان بهترین ابزار در هنر سفالگری است

سخن آخر

کمال گرایی در کلاس سفال کودکان مطرح نیست بلکه ایجاد هدف در آنها اهمیت دارد. مهم نیست چند گام برای رسیدن به هدف وجود دارد، مهم دست‌آوردهایی است که کودکان‌مان کسب کرده‌اند. بی‌شک فرصت بودن در این مسیر، آنها را با توشه‌ای ارزشمند آماده‌ی راهی طولانی‌تر می‌کند، راهی که نامش زندگی است و مهارت‌های کسب شده در کودکی می‌توانند به عبور از موانع آینده کمک کنند.
جشنواره رمضان آنسو موقعیتی را فراهم آورده است تا تمام کودکانی که به هنر ارزشمند سفالگری علاقه دارند، بتوانند از حضور در کارگاه سفالگری کودکان لذت ببرند. اگرشما هم دوست دارید کودک‌تان به محیطی امن، شاد و پر از هنرهای اصیل ایرانی بسپارید در آنسو منتظرتان هستیم.

1398/01/26, 13:44

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:

نظرات شما
  
آخرین پست‌های ما در اینستاگرام
آدرس: خ ویلا، خ ورشو، پ 11
تلفن: از شنبه تا پنجشنبه از 11 تا 20: خانم فاطمه حسینی:
0912 383 9648

سایر زمان‌ها:
021 8880 3714
11,870 نفـــــــر عضـو باشگــاه مشتریــــان آنســــو هســــتند.
هم‌اکــــــنون عضــــــــــــــــــو شویــــــــــــــــــــد

مه روشن میان اختران پنهان نمی‌ماند، میان شاخه‌های گل مشو پنهان که پیدایی
Ansoo English Page
© 2024 AnsooCafe All rights reserved.
طراحی سایت و CRM: همورا