0912 383 9648
021 8880 37 14
منوی کافه آنسو به همراه قیمت رزرو آنلاین میز در کافه
نمایشگاه خیریه دختران کلپورگان
آنسو نمایشگاه سفالینه‌های کلپورگان برگزار می‌کند:

نمایشگاه خیریه دختران کلپورگان

خانه فرهنگی آنسو نمایشگاه و فروشگاهی را از سفال‌های روستای کلپورگان به مدت دو روز برگزار خواهد کرد. این سفالینه‌ها به دست دختران کلپوران ساخته شده و قرار است تمام درآمد فروش آنها صرف مرمت مدرسه قدیمی و ساخت هنرستانی جدید برای روستای کلپورگان باشد.

نمایشگاه خیریه دختران کلپورگان پنجشنبه و جمعه همین هفته یعنی 22 و 23 آذر 1397 از ساعت 11 صبح تا 9 شب در محل خانه فرهنگی آنسو به آدرس خیابان ویلا (نجات‌الهی)، خیابان ورشو، پلاک یازده برگزار خواهد شد. این نمایشگاه و چند رویداد جانبی جذابش، در پی آن هستند تا با فروش سفالینه‌های دختران کلپورگان، سهمی در تهیه مبلغ مورد نیاز برای مرمت مدرسه و ساخت هنرستان داشته باشند. تمام عواید این نمایشگاه متعلق به کلپورگان است و نام تمام کسانی که در این نمایشگاه همراه‌مان هستند تا همیشه بر قلب دختران کلپورگان جاودان خواهد بود.

 

از آنسو تا کلپورگان

کلپورگان روستایی است در نزدیکی زاهدان که زنان در آن از هزاران سال پیش به ساخت سفالینه‌هایی بسیار زیبا، مقاوم و کاربردی می‌پردازند. این سفالینه‌ها آنقدر باارزش و جذاب هستند که در سال 1396 یونسکو این روستا را به‌عنوان روستایی جهانی ثبت و کلپورگان لقب تنها موزه زنده سفال جهان را از آن خود کرد. حالا دختران نوجوان و جوان روستایی به میدان آمده‌اند و با ساختن سفالینه‌هایی زیبا می‌خواهند هزینه مرمت مدرسه‌ی قدیمی روستا و ساخت یک هنرستان دخترانه را تامین کنند. در این مسیر آنسو همراه این دختران نازنین شده تا بتوانند در نمایشگاهی محصولات‌شان را عرضه کنند و مدرسه روستا خیلی زود ساخته شود.

 

کافه سفال آنسو

آنسو اولین کافه سفال ایران است و برای حفاظت از هنر سفال و سرامیک تلاش می‌کند

آنسو به عنوان اولین کافه سفال ایران از همان روزهای آغازین تلاش کرده تا دوستی انسان و سفال را از نو تعریف کند. آنسو با برگزاری دوره‌های آموزشی (با حضور بهترین مربیان)، آوردن تجهیزات و ابزارهای کامل سفالگری، چرخ سفالگری، گل رس و کوره‌ی پخت سفال برای هدفش تلاش می‌کند.

اما یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های آنسو عرضه و ارائه سفالینه‌هایی است که زنان روستای کلپورگان آن‌را از حدود هفت هزار سال پیش می‌سازند و برای عرضه‌ی آن به دنبال فضایی مناسب بودند. سفال‌های کلپورگان در شیوه‌ی ساخت، روش تزیین، پخت، مواد مورد استفاده و تاریخچه‌ یکتا هستند و نسبت به بسیاری از سفالینه‌ها مقاومت بیشتری دارند.

هنر سفالگری از هشت هزار سال پیش به زندگی بشر وارد شده است. ابتدا سفالینه‌ها ساختمانی ساده داشتند و نیازهای اولیه بشر را مرتفع می‌کردند. کم‌کم سفالینه‌ها جذاب‌تر شدند، به آن نقش‌هایی را افزوده شد و هنرمندان با طرح‌ها و رنگ‌های مختلف آن‌را آراستند. این روال ادامه داشت تا اینکه در چند دهه پیش موادی چون پلاستیک راهشان به زندگی ما باز شد و سفالینه‌ها را از ما دور کرد. اما حالا چند سالی است که بشر فهمیده ظروفی که از خاک مهربان ساخته می‌شوند با طبیعتش سازگارند و باید به اصل خویشتن بازگردد.

 

با هم مدرسه بسازیم؟

پیرو فعالیت‌هایی که برای فروش سفالینه‌های کلپورگان در آنسو داشتیم، پروژه‌ای جدید تعریف شد که طی آن قرار شد سفالینه‌هایی که دختران نوجوان و جوان روستا ساخته‌اند به نفع بهبود شرایط آموزش روستای کلپورگان به‌فروش برسد. این دختران با دست‌های خودشان و درس‌هایی که از مادرانشان آموخته‌اند این سفال‌ها را ساخته و آن‌را با رنگ‌های طبیعی نقاشی کرده‌اند.

 

فروش سفال کلپورگان به نفع ساخت مدرسه

تمام عواید نمایشگاه آنسو صرف مرمت مدرسه قدیمی و ساخت مدرسه جدید می‌شود

سفالینه‌های این دختران راه دوری را از کلپورگان تا تهران طی کرده تا به دست شما برسد. سفال‌هایی که اگر از آنها در خانه‌تان داشته باشید، هر وقت که به آن نگاه کنید، دختری را به یاد خواهید آورد که با خاک روستایش، آب رودخانه، آفتاب سوزان دشت‌ها و بادی که بر سرزمین‌های شرقی وزیده است، این سفال را ساخته تا بتواند در محیط مناسبی درس بخواند و کودکی‌اش با علم، هنر و دانش همراه باشد.

 

در نمایشگاه چه خبر است؟

به جز ارائه محصولات و سفالینه‌ها، بانویی هنرمند از کلپورگان به تهران سفر کرده‌اند و در دو روز نمایشگاه در همان محل و با همان ابزارهای سنتی سفالگری خواهند کرد و سفارش‌هایی را هم قبول می‌کنند. همچنین دختران کلپورگان برایتان خشت‌هایی سفالی را آورده‌اند که می‌توانید آنها را بخرید، نام‌تان روی سفالینه‌ها حک کنید و بعد آنها را به دختران کلپورگان بدهید تا با خودشان آنها را به روستا ببرند.

محصولات کلپورگان در آنسو

دختران کلپورگان با ساخت سفالینه‌ها به ساخت مدرسه خود کمک می‌کنند

دختران هنرمند کلپورگان بعد از ساخته شدن مدرسه، دیواری را به خشت‌هایی که نام شما روی آنها حک شده اختصاص خواهند داد و آنها را روی آن دیوار نصب خواهند کرد تا نام شما و کمکی که برای ساخت مدرسه‌شان کرده‌اید تا همیشه جاودان بماند.

 

چشم انتظارتان هستیم

نمایشگاه عرضه محصولات کلپورگان و برنامه‌های جانبی آن در پنجشنبه و جمعه مورخ 22 و 23 آذرماه 1397 از ساعت 11 صبح تا 9 شب در خانه فرهنگی آنسو به آدرس خیابان ویلا، خیابان ورشو، پلاک یازده برگزار خواهد شد. این نمایشگاه فرصتی است برای آشتی با طبیعت، کمک به بالا بردن شرایط آموزشی فرزندان ایران‌زمین و حمایت از محصولات و تولیدات داخلی.

 

نمایشگاه سفال کلپورگان در آنسو

سفالینه‌های کلپورگان زیبا، مقاوم و هنر دست زنان هنرمند روستا هستند

در این رویداد دوست‌داشتنی چشم انتظار دیدن روی ماهتان هستیم اگر حتی به اندازه یک خشت می‌توانید به ساخت مدرسه کمک کنید، به ما سر بزنید.

1397/09/18, 12:17

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:

نظرات شما
  
آخرین پست‌های ما در اینستاگرام
آدرس: خ ویلا، خ ورشو، پ 11
تلفن: از شنبه تا پنجشنبه از 11 تا 20: خانم فاطمه حسینی:
0912 383 9648

سایر زمان‌ها:
021 8880 3714
11,874 نفـــــــر عضـو باشگــاه مشتریــــان آنســــو هســــتند.
هم‌اکــــــنون عضــــــــــــــــــو شویــــــــــــــــــــد

مه روشن میان اختران پنهان نمی‌ماند، میان شاخه‌های گل مشو پنهان که پیدایی
Ansoo English Page
© 2024 AnsooCafe All rights reserved.
طراحی سایت و CRM: همورا