0912 383 9648
021 8880 37 14
منوی کافه آنسو به همراه قیمت رزرو آنلاین میز در کافه
معرفی 7 مدل قهوه‌ساز و قهوه‌جوش

معرفی 7 مدل قهوه‌ساز و قهوه‌جوش

دلتان یک قهوه عالی می‌خواهد و تعداد زیاد دستگاه‌های قهوه‌ساز و قهوه‌جوش باعث سردرگمی‌تان شده؟ در این مطلب برایتان از انواع وسایل و دستگاه‌هایی گفته‌ایم که هر کدام می‌توانند برای ساختن یک فنجان پر از طعم‌های خوش، کنارتان باشند.

داشتن یک فنجان قهوه عالی، آنقدر مورد اهمیت است که از گذشته دستگاه‌ها، ابزار و وسایل گوناگونی برای به‌عمل آوردن قهوه مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از این ابزارها پیشینه‌ای کهن دارند و برخی فقط چند سالی است که متولد شده‌اند. در این مطلب بیشتر درباره انواع دستگاه‌های قهوه‌ساز و قهوه‌جوش بخوانید.

 

1. موکاپات

در سال 1933 موکاپات یا قوری موکا، توسط یک مهندس در ایتالیا اختراع شد. این قوری که ساز و کاری ساده اما بسیار کاربردی دارد، می‌تواند در عرض مدت نسبتا کوتاهی یک قهوه اسپرسو خوش‌طعم، برایتان بسازد.

قهوه جوش موکاپات

موکاپات به‌عنوان یک اختراع و طراحی خوب در سال 1933 از جشنواره شیکاگو جایزه دریافت کرده است

در این قوری یک مخزن آب در پایین قراردارد و روی آن، قهوه قرار می‌گیرد. آب پس از جوش آمدن با فشار زیاد، از بین دانه‌های قهوه می‌گذرد و از روزنه‌ای خارج می‌شود. موکاپات‌های اصلی از آلومنیوم ساخته شده بودند و بعدها نمونه‌هایی از استیل و دیگر مواد نیز ساخته شد. جالب است بدانید که موکاپات به دلیل طراحی خلاقانه و کاربردی در همان سالی که اختراع شد، توانست جایزه «طراحی خوب شیکاگو» را از آن‌ خود کند.

 

2. دله قهوه

دله، نام ظرفی طلایی رنگ است که معمولا از مس ساخته می‌شود و اعراب خوزستان آن‌را به خوبی می‌شناسند. دله برای اعراب همان قهوه‌جوش می‌باشد و عصاره‌ای که از آن خارج می‌شود به ‌قدری خوش‌طعم و دلچسب است که مراسم قهوه نوشی اعراب، در فهرست میراث ملی ایران قرار گرفته. نگه‌داری دله و نوشیدن قهوه در خوزستان دارای آداب بسیار زیبایی است و مردم این استان به آن با دیده احترام می‌نگرند. معمولا قهوه‌های خوزستان با هل و گلاب دم می‌کشد و طعمی دلپذیر دارد.

مراسم دله خوزستان

مراسم نوشیدن قهوه خوزستانی‌ها آنقدر زیبا و مهم است که به ثبت ملی رسیده و بسیاری از گردشگران آرزو دارند در آن شرکت کنند

3. ایبریک یا جذوه

احتمالا این قهوه‌جوش را اکثر ما از نزدیک دیده‌ایم، فنجانی قهوه نیز مهمانش بوده‌ایم و چهره‌اش برایمان آشناست. این قهوه جوش بیشتر برای عمل آوردن قهوه ترک استفاده می‌شود و در دوره عثمانی به آن جذوه می‌گفتند. جذوه‌ها که امروزه به ایبریک مشهورند، معمولا از فولاد ضد زنگ، برنج، مس یا سرامیک ساخته شده‌اند و علاوه بر ترکیه، در دیگر کشورها نیز از آن استفاده می‌شود. این قهوه جوش معمولا دسته‌ی بلند چوبی دارد و به دلیل آنکه دهانه‌اش از قسمت پایینی باریک‌تر است، می‌توان فوم بهتری از قهوه گرفت.

قهوه جوش جذوه

جذوه یا ایبریک برای دم کردن قهوه ترک کاربرد دارد و از زمان‌های قدیم در دولت عثمانی کاربرد داشته است

 

4. قهوه‌ساز خلاء

یکی از عجیب‌ترین شکل‌های قهوه‌ساز در دهه 1830 در برلین توسط فردی به‌نام «لوف» ساخته شد. این دستگاه از دو مخزن روی هم تشکیل شده که آب در پایین قرار می‌‎گیرد و پس از جوش آمدن با فشار، به پودر قهوه‌ای که در بالای مخزن قرار می‌گیرد برخورد می‌کند. بعد از مدتی که آب جوش به خوبی با قهوه ترکیب شد، شعله را خاموش می‌کنند و قهوه از بالا به مخزن پایینی می‌ریزد و بعد سرو می‌شود. این قهوه‌ساز به‌نام «وکیوم» نیز شناخته می‌شود و با توجه به ساختار عجیبش برخی افراد فکر می‌کنند که از نسل جدید قهوه‌سازهاست.

قهوه ساز خلائ یا وکیوم

قهوه‌ساز خلا یا وکیوم وسیله‌ای است که در حدود 90 سال پیش برای دم کردن قهوه از آن استفاده شده است.

 

5. اسپرسو ساز دستی

با توجه به قیمت بالا، جاگیر بودن و نیاز به دانش‌های گوناگون برای نگه‌داری دستگاه‌های اسپرسو ساز برقی، برخی از عاشقان قهوه از اسپرسو ساز دستی استفاده می‌کنند. این دستگاه‌ها شکل‌های مختلفی دارند و هر کدام تا حجم معینی از قهوه را در هر بار استفاده تولید می‌کنند. در دستگاه اسپرسو ساز دستی، با کمک فشار یک اهرم، قهوه را از فیلتر عبور می‌دهند و با آب جوش مخلوط می‌کنند.

اسپرسو ساز دستی

اسپرسوسازهای دستی فقط برای جوش آوردن آب از نیروی برق استفاده می‌کنند و عمل آوردن قهوه نیاز به نیروی مکانیکی دست دارد

 

6. فرنچ‌پرس

اگرچه این دستگاه برای آماده کردن قهوه‌ فرانسه کاربرد دارد اما در حدود 90 سال پیش در ایتالیا توسط آتیو کالیمانی ساخته شده و یکی از راحت‌ترین و پرکاربردترین دستگاه‌های قهوه‌ساز است. برای عمل آوردن قهوه با این دستگاه قهوه‌ساز که با نام‌های کافی تییر، پلانچر و پرس پات نیز شناخته می‌شود، پودر قهوه را در لیوان می‌ریزند به آن آب جوش و کمی شیر اضافه می‌کنند و بعد اهرم را به سمت پایین فشار می‌دهند. کمی بعد، تفاله قهوه زیر فیلتر باقی می‌ماند و آنچه بالای فیلتر قرار گرفته، سرو می‌شود.

قهوه فرنچ پرس آنسو

فرنچ پرس یکی از محبوب‌ترین قهوه‌هایی است که در سرتاسر جهان سرو می‌شود

 

7. اسپرسوساز تمام اتوماتیک

دستگاه‌های تمام اتوماتیکی که برای تهیه انواع قهوه به‌کار می‌روند در واقع نسل جدیدی از قهوه را به دوستداران این نوشیدنی، معرفی کرده‌اند. اگر کار با دستگاه‌های تمام اتوماتیک را بیاموزید دیگر برای تهیه قهوه مشکلی نخواهید داشت. فقط کافی است آب، شیر و قهوه را در مخزن‌های مشخص شده بریزید و کمی بعد قهوه‌ای خوش طعم را تحویل بگیرید.

اسپرسوساز تمام اتوماتیک

دستگاه‌های اسپرسوساز تمام اتوماتیک تنها با فشار یک دکمه هر نوشیدنی که بخواهید را در اختیارتان می‌گذارد

 

در دوره‌های آموزشی باریستا آنسو بیشتر برایتان از انواع دستگاه‌ها، شیوه کار با دستگاه اسپرسو، شیوه نگه‌داری و تمیز کردن قطعات، معرفی و شیوه تهیه انواع قهوه و... خواهیم گفت. در صورتی که دوست دارید یکی از هیجان‌انگیزترین شغل‌های جهان را داشته باشید و بتوانید در کافه‌ها، رستوران‌ها و هتل‌ها کار کنید در دوره آموزش باریستا آنسو منتظرتان هستیم.

1398/04/03, 13:58

نظرات شما
  
آخرین پست‌های ما در اینستاگرام
آدرس: خ ویلا، خ ورشو، پ 11
تلفن: از شنبه تا پنجشنبه از 11 تا 20: خانم فاطمه حسینی:
0912 383 9648

سایر زمان‌ها:
021 8880 3714
11,874 نفـــــــر عضـو باشگــاه مشتریــــان آنســــو هســــتند.
هم‌اکــــــنون عضــــــــــــــــــو شویــــــــــــــــــــد

مه روشن میان اختران پنهان نمی‌ماند، میان شاخه‌های گل مشو پنهان که پیدایی
Ansoo English Page
© 2024 AnsooCafe All rights reserved.
طراحی سایت و CRM: همورا