0912 383 9648
021 8880 37 14
منوی کافه آنسو به همراه قیمت رزرو آنلاین میز در کافه
قهوه و انواع آن چیست؟

قهوه و انواع آن چیست؟

چطور میوه‌ای قرمز و استوایی، به نوشیدنی دلچسبی تبدیل می‌شود که روی میز 80 درصد مردم دنیا جایش را پیدا کرده است؟ در این مطلب به بررسی انواع دانه‌های قهوه، روش‌های تهیه این نوشیدنی محبوب و معرفی افرادی به‌نام «باریستا» می‌پردازیم که خوب می‌دانند چگونه یک نوشیدنی محبوب با پایه قهوه را برایتان حاضر کنند.

میوه قهوه که بیشتر شبیه گیلاس و آلبالو است انواع زیادی دارد و حدود 124 نوع از آن شناخته شده است. این میوه، روی درخت و بوته به صورت خوشه‌ای می‌روید و زمانی که رنگ آن از گوجه سبزی به گیلاسی تغییر می‌کند، مزرعه‌دار می‌داند وقت چیدن آن فرا رسیده است. میوه قهوه چیده و طی فرآیندی هسته آن جدا می‌شود که هر هسته دارای دو دانه قهوه‌ی به هم چسبیده است. قهوه اسامی مختلفی دارد که اکثرا منحصر به فرد و عجیب هستند مثلا: آباییسی، آمبانجنسیس، آندرامبوواتنیس و... اما باید بگوییم قهوه مصرفی کل دنیا از دو نوع «عربیکا» و «روبوستا» است که از نظر شکل و ظاهر نیز با یکدیگر متفاوت‌اند.

تفاوت قهوه عربیکا و روبیستا

عربیکا تقریبا مزه ترش دارد، عطر و بوی آن فراوان است، کافئین آن نصف روبوستا است، قیمت آن از دانه‌های روبوستا گران‌تر است و 70درصد مردم دنیا قهوه عربیکا مصرف می‌کنند. روبوستا قهوه‌ای بسیار تلخ است و کافئین بسیار بالایی دارد. شاید برای‌تان سوال پیش بیاید که چرا نام این قهوه عربیکا است؟ پاسخ شما این جاست! زیرا اولین مکانی که تجارت قهوه شکل گرفت، کشورهای عربی مانند یمن و مصر بوده است. پکمپانی‌های مختلف قهوه ترکیب‌های مختلفی را از این دو نوع قهوه ارائه می‌دهند، مثلا: 100 درصد عربیکا، 90 درصد عربیکا با 10 درصد روبوستا، 80 درصد عربیکا با 20 درصد روبوستا، 70 درصد عربیکا با 30درصد روبوستا، 60 درصد عربیکا با 40 درصد روبوستا. در این ترکیبات هر چه سهم روبوستا بیشتر می‌شود قهوه از طعم میوه‌ای خارج شده و به سمت تلخ و تلخ و تلخ‌تر مایل می‌شود.

اگر شما کافه‌دار هستید یا در نظر دارید کافه‌ای برپا کنید، آگاهی به دانش‌های مربوط  به چگونگی تهیه و سرو قهوه برایتان مفید خواهد بود. به این منظور می‌توانید با گذراندن دوره باریستایی به اطلاعات خوب و مناسبی از قهوه، دستگاه‌های اسپرسو‌ساز صنعتی و تهیه انواع نوشیدنی دست یابید. کافه آنسو برگزار کننده دوره باریستایی با تدریس مدیریت کافه سرکار خانم فاطمه حسینی آماده ثبت‌نام شما در این دوره است.

قهوه اسپرسو آنسو

اسپرسو، یکی از محبوب ترین نوشیدنی‌های کافه آنسو

قهوه سبز

تا به حال اسم قهوه سبز به گوشتان خورده است؟ دانه قهوه زمانی که از میوه جدا می‌شود سبز رنگ است و زمانی که به قول معروف بوداده می‌شود به رنگ قهوه‌ای در می‌آید. قهوه سرشار از کافئین است و قهوه سبز تا زمانی که حرارت ندیده است مقدار بیشتری کافئین دارد. در کنار تمام خواص کافئین، یکی از آن کم کردن اشتها بوده و  از این روی قهوه سبز به اکسیر لاغری شهرت پیدا کرده است. اگر بخواهیم از دیگر خواص کافئین بگوییم می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • کافئین باعث بهبود گردش خون در رگ‌ها می‌شود.
  • کافئین میزان انرژی موجود در بدن شما را تنظیم می‌کند و  دلیل ایجاد انرژی بیشتر می‌شود.
  • کافئین برای کارکردن درست رود‌ها به خصوص روده بزرگ مفید است و حدود 23 درصد از مردم این خاصیت کافئین را تجربه کرده‌اند.

 

بعد از نوع قهوه چه چیزی در طعم، رنگ و عطر آن تاثیرگذار است؟

قطعا نحوه بو دادن یا سرخ کردن قهوه روی طعم و رنگ و عطر قهوه تاثیرگذار است. اگر بخواهیم به صورت خلاصه از شیوه سرخ کردن قهوه بگوییم، آن را به 4 دسته تقسیم می‌کنیم. در این قسمت شما با واژه‌ی اسیدیته آشنا می‌شوید، اسیدیته به این معناست که هنگام نوشیدن قهوه اگر مزه میوه و تازگی را احساس کنید اصطلاحا می‌گویند اسیدیته بالایی دارد و این نکته بسیار در طعم قهوه مهم است. جالب است بدانید یکی از بهترین مراکز سرخ کردن قهوه، نیوزلند است. خب، با نگاهی به جدول پایین متوجه رابطه میزان سرخ کردن قهوه و کیفیت آن می‌شوید.

میزان سرخ شدن اسیدیته تاثیر بر طعم
کم اسیدیته بالا تشخیص بهتر طعم‌های مختلف
متوسط اسیدیته کمتر کم‌تر شدن طعم‌های خاص
زیاد اسیدیته کمتر وتلخ‌تر احساس طعم سرخ شدگی و تلخ
سیاه فاقد اسیدیته بسیار تلخ احساس طعم دودی و سوختگی

 

انواع قهوه بر پایه اسپرسو 

اسپرسو یا دبل اسپرسو نوشیدنی کوچک و بسیار تلخ است که کافئین یک روز کاری شما را تامین می‌کند. اسپرسو از قهوه آسیاب شده و آب تشکیل می‌شود.

آمریکانو همان اسپرسویی است که به روش آمریکایی آماده می‌شود یعنی دو شات قهوه و مقدار زیادی آب است. مقدار این قهوه از دیگر قهوه‌ها بیشتر است و آن هم به دلیل آمریکایی بودن آن است. البته این نوشیدنی محبوب‌ترین قهوه دنیا است زیرا دارای تلخی کمتر نسبت به اسپرسو است.

لته نیز نوعی دیگری از قهوه است که از اسپرسو و شیر تهیه می‌شود و به دلیل طعم لطیف و فوم نرم روی آن از محبوبیت زیادی بهره برده است. لته به دلیل فوم شیری که دارد دست باریستا را برای نمایش هنر خود باز گذاشته است. یکی از مهارت‌هایی که این روزها در بین باریستاها به آن توجه می‌شود لته آرت است یا همان ایجاد طرح روی فوم شیری لته.

 

باریستا کیست؟

باریستا که کلمه‌ای ایتالیایی است، به شخصی گفته می‌شود که مسئول تهیه نوشیدنی سرد و گرم بر پایه اسپرسو است. این شخص باید دانش کافی از قهوه و روش‌های مختلف تهیه آن را داشته باشد. امروزه در همه جای دنیا در کافه‌ها، شخصی به نام باریستا مشغول به کار است. اگر شما هم دوست دارید به عنوان باریستا مشغول به‌کار شوید، برای به‌دست آوردن این دانش می‌توانید در دوره‌های باریستایی کافه آنسو شرکت کنید.

کلاس باریستایی آنسو

در کلاس‌های باریستایی آنسو، انواع تهیه قهوه و نوشیدنی‌های سرد و گرم بر پایه قهوه را می‌آموزید

 

منبع: کتاب «قهوه چیست؟»

ترجمه و تألیف: لیلا موسوی

انتشارات: بدون

1398/02/18, 18:07

نظرات شما
  
سعید سیف:
باتشکر از اطلاعات بسیار خوب ومفید شما 1400/01/14, 13:22:15
آخرین پست‌های ما در اینستاگرام
آدرس: خ ویلا، خ ورشو، پ 11
تلفن: از شنبه تا پنجشنبه از 11 تا 20: خانم فاطمه حسینی:
0912 383 9648

سایر زمان‌ها:
021 8880 3714
11,874 نفـــــــر عضـو باشگــاه مشتریــــان آنســــو هســــتند.
هم‌اکــــــنون عضــــــــــــــــــو شویــــــــــــــــــــد

مه روشن میان اختران پنهان نمی‌ماند، میان شاخه‌های گل مشو پنهان که پیدایی
Ansoo English Page
© 2024 AnsooCafe All rights reserved.
طراحی سایت و CRM: همورا